De laatste keer dat ik over de snelweg raasde en natuurlijk weer vast kwam te staan, moest ik denken aan een krantenartikel dat ik had gelezen. De ANWB maakt zich sterk om auto’s standaard uit te rusten met een automatisch remsysteem. Uit de statistieken is namelijk gebleken dat bij 50 procent van de kop- staartbotsingen de bestuurders niet of te laat op de rem trappen. Technologische ontwikkeling bij de auto, je houdt het niet meer tegen. Het begon allemaal met de veiligheidsriem, de kreukelzones voor en achter, het ABS remsysteem, de airbags, ruitenwissers die vanzelf aangaan bij regen, sensoren aan de achterkant van de auto die je helpen bij het achteruitrijden. Er zijn meedraaiende koplampen in de bochten, een compleet automatisch inparkeersysteem en er is tegenwoordig zelfs al een zogenaamde kruispuntassistent. Dat schijnt iets te zijn met radarsensoren die het kruispunt afzoeken naar medeweggebruikers en je daarvoor dan ook waarschuwen. Audi ontwikkelt op dit moment zelfs een systeem met camera’s in plaats van spiegels, zodat je bij slecht weer of in de nacht helder zicht hebt in de achteruitkijkbeeldschermen. En dit alles om het gebruik van de auto alsmaar veiliger te maken. Miljoenen worden er in geïnvesteerd. Geld dat men beter aan rijopleidingen zou kunnen besteden, want het is nog steeds de mens die de auto voort laat bewegen. Maar in al die veiligheidsverbeteringen die de auto tegenwoordig sieren, ontbreekt volgens mij nog één cruciaal onderdeel en dat is de automatische begrenzer. Een simpel apparaat, vergelijkbaar met een soort cruise control, dat wordt aangestuurd door een zendertje. Het werkt als volgt: Bij het binnenrijden van de bebouwde kom of bij het oprijden van een woonerf, krijgt de begrenzer een signaal dat de maximumsnelheid daar 50 dan wel 30 km. per uur is. Als automobilist kun je dan gassen wat je wilt, maar harder dan de ingevoerde snelheid kun je dus echt niet. Dat geldt natuurlijk ook voor de snelweg, want wanneer het matrixbord 70 aangeeft, dan kun je gewoon niet harder. Wie dus op de snelweg het gaspedaal tot de bodem intrapt en de snelheid tot 130 ziet oplopen, weet dan in ieder geval ook zeker dat die snelheid daar ook gereden mag worden. Simpel toch en er is nóóit meer iemand die te hard kan rijden! En neem maar van mij aan, het fileprobleem is daarmee óók grotendeels opgelost.
©Frans de Leef
april 2016
Tussen 2015 en 2020 schreef Frans de Leef voor de KonkreetNieuws precies 21 columns over een schat aan onderwerpen. Van ‘Ovonde’ tot ‘Kouwe Kak’, van ‘Loksen’ tot ‘Haagse Bluf’. Frans eindigde zijn bijdrage aan KonkreetNieuws met ‘Krimp’, over de gestage teloorgang van het mannelijk geslacht. Zijn columns waren altijd goed voor minstens een glimlach en vaak een schaterlach. We bedanken Frans voor al zijn humorvolle columns. We missen ze nu al!
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.