Bewoners van ReVa Groen en Duurzaam Cultuur, Sport en Religie Zorg, Hulp en Welzijn Veiligheid en Verkeer Wonen, Leren en Werken Gemeente en Politiek Geschiedenis van ReVa

Steun voor De Mos in de wijk toegenomen

Voor het eerst organiseerde KonkreetNieuws een verkiezingsavond ter voorbereiding van de gemeenteraadsverkiezingen. De opkomst was groter dan we ooit hadden durven dromen. Zes politici werden vakkundig ondervraagd door journalist en wijkbewoner Ron Fresen. Ook in deze aprileditie wordt uitgebreid aandacht besteed aan de uitkomst van de verkiezingen en de reacties van politici hierop.

Gemeenteraadsverkiezingen 2026   

Een heel apart katern is gewijd aan de komende gemeenteraadsverkiezingen van 18 maart. Zes politici worden aan de tand gevoeld over wat zij voor onze wijk kunnen betekenen: Caroline Peeck van de VVD, Adeel Mahmood van DENK, Marije Mostert van D66, Robert Barker van de Partij voor de Dieren, Richard de Mos van Hart voor Den Haag en Janneke Holman van GroenLinks-PvdA. Plus een uitnodiging aan alle bewoners voor een door KonkreetNieuws georganiseerd verkiezingsdebat op 12 maart in Dienstencentrum Copernicus!

Janneke Holman (GroenLinks/PvdA)

Alweer acht jaar zit Janneke Holman in de gemeenteraad voor de Partij van de Arbeid. Eerst als raadslid, nu als fractievoorzitter en voor de komende verkiezingen staat ze op de gedeelde lijst van GroenLinks/PvdA.

Richard de Mos (Hart voor Den Haag)

Voor Richard de Mos staat er veel op het spel: de verkiezingen bieden een kans om terug te keren in het college. Nu hij is vrijgesproken van corruptie en ambtelijke omkoping is hij erop gebrand opnieuw wethouder te worden. De verkiezingsdag ziet hij met een ‘een goed gevoel’ tegemoet.

Robert Barker (Partij voor de Dieren)

Bij de laatste landelijke verkiezingen deed zijn partij het opmerkelijk goed in het Regentesse- en Valkenboskwartier. Hier kreeg de Partij voor de Dieren naar verhouding beduidend meer stemmen dan in veel andere Haagse wijken.

Marije Mostert (D66)

“Van de Regentesselaan ken ik elke stoeptegel” Sommigen noemen haar de Koningin van de Regentes. En ja, als ze klokslag twee uur café Emma binnenwaait is

Adeel Mahmood van DENK

De wieg van Adeel stond in Meppel, maar nog in zijn babytijd verhuisde het gezin Mahmood naar de Haagse Schilderswijk, waar hij na een korte tussenstop in Laak nog steeds woont.

Caroline Peeck (VVD)

Caroline woont in Segbroek en wel in de prachtige Vogelwijk. Zij is vanaf 1992, toen zij stage liep bij Frits Bolkestein, VVD lid. Van 1994 tot 1998 was zij bestuurlijk actief bij de VVD in Amsterdam, waar zij toen woonde.

Herinrichting Weimarstraat deel 3: stand van zaken

Na een inloopbijeenkomst en een online stemming in 2024 is met 57% van de stemmen voor de fietsstraat gekozen, waarbij de fietser op één staat. Eind februari komt er een tussenbericht over het plan van eisen. In april wordt het voorontwerp besproken in de Klankbordgroep en daarna volgt de inloopbijeenkomst. In juni, juli 2026 zou het voorontwerp dan naar de Raad gaan.

Transformatiemanager Abdel Bouchibiti deel 3

Is het na vijf jaar tijd voor een lustrumviering voor de gebiedsaanpak Weimarstraat deel 3? In die tijd is absoluut veel gebeurd, al is het natuurlijk nooit genoeg. In een gesprek met Abdel Bouchibti een terug- en vooruitblik. De Prioritaire gebiedsaanpak Weimarstraat/Beeklaan gaat in 2026 nog door. Hopelijk is de Transformatiemanager daar dan ook nog bij.

Centrumlinks dominant in Regentesse- en Valkenboskwartier

De verkiezingszege van D66 kan niet verhullen dat we in een rechts land leven. Ondanks de wanvertoning van een regering met de PVV is radicaal-rechts – de BBB meegerekend – groter dan ooit. Maar niet in het Regentesse- en Valkenboskwartier! Zoals het Gallische dorpje van Asterix en Obelix zich moedig verzette tegen de Romeinse overheersing, blijft deze wijk dapper weerstand bieden tegen de verrechtsing van Nederland.

Witte illegalen staken in de Agneskerk van pastoor Bosco Beijk

Net voor de eeuwwisseling haalde de Agneskerk de nationale kranten. 128 ‘witte illegalen’ kregen van pastoor Bosco Beijk eind november 1998 onderdak in de kerk. Ze gingen in hongerstaking omdat ze geen verblijfsvergunning kregen: ‘We waren welkom om te werken, maar niet om te leven’. Een terugblik door ons historisch team Weimarchief.

Themabijeenkomsten

De gemeente Den Haag (afdeling Wonen) nodigt je uit voor een aantal themabijeenkomsten. Tijdens de bijeenkomsten vertellen experts en ervaringsdeskundigen over belangrijke onderwerpen voor woningeigenaren, VvE’s en andere geïnteresseerden. Eerst geeft een expert uitleg. Daarna kun je vragen stellen en met elkaar in gesprek gaan.

Omwonenden vechten nieuwe vergunning Uniper aan

De energiecentrale in het hart van Den Haag mag stikstofoxiden blijven uitstoten op een niveau dat boven de nieuwe landelijke norm ligt. De provincie Zuid-Holland heeft in maart een nieuwe vergunning afgegeven aan exploitant Uniper, die de bestaande situatie bevestigt: een uitstootgrens van 50 mg/Nm³.

De aanleg van het Afvoer- of Verversingskanaal

In Konkreetnieuws van januari 2025 werd de naamgeving van beide kaden van het Verversingskanaal belicht. Het leek me leuk om ook het ontstaan van het kanaal zelf te duiden. Jarenlang heb ik uitgekeken op het Verversingskanaal. Ik wist wat de bedoeling ervan was. Ik wist ook dat de Electriciteitsfabriek water innam om haar installaties af te koelen en dat het water dusdanig verwarmd werd geloosd dat schaatsen onmogelijk zou zijn.