Bewoners van ReVa Groen en Duurzaam Cultuur, Sport en Religie Zorg, Hulp en Welzijn Veiligheid en Verkeer Wonen, Leren en Werken Gemeente en Politiek Geschiedenis van ReVa

Het oude nieuwe gebouw aan de Beeklaan

Foto: Jim Bender

Kindcentrum Toermalijn is terug

In april spraken we met Nafiesa Oemed van De Klimop. Nu zijn Femke Wezenaar en Nienke Huizinga, duo-directeuren van Kindcentrum Toermalijn aan het woord. Na de voorjaarsvakantie verhuisde Toermalijn terug naar de oorspronkelijke plek, de voormalige Heilig Hartschool op de Beeklaan. De jaren ervoor waren op zijn zachtst gezegd hectisch en de nieuwbouw vergde veel tijd, dus het directeurschap delen was een uitkomst.

Delen van taken

Nienke werkte al als directeur van Toermalijn op de Weimarstraat en Femke was eerder directeur van een basisschool in Moerwijk. Zij was toe aan iets nieuws en de methode van KC Toermalijn trok haar erg. In de Weimarstraat was het delen van directeurstaken een uitkomst, en dat is het ook voor de toekomst; als binnen Toermalijn de kinderopvang, de peuterleerplek en de school helemaal samengaan. Ze zien alleen maar voordelen aan het werken in een duo. “Voorwaarde is wel dat het klikt” zegt Femke. “En” vult Nienke aan, “dat de ideeën en visie hetzelfde zijn.” Femke: “Over de route mag dan wel eens wat gediscussieerd worden, dat is alleen maar leuk.” De taakverdeling is duidelijk, en ze staan er hetzelfde in. Kortom, het gaat goed.

Nederlands als tweede taal

De populatie van Toermalijn is vergelijkbaar met die van de Klimopschool, vertellen ze. Er komen veel kinderen uit de buurt, maar ook van verder weg. Vaak wonen gezinnen ergens maar tijdelijk, waardoor er veel verloop is. En net als op de Klimop is er niet één nationaliteit overheersend. De kinderen komen overal vandaan en Nederlands is ook hier vaak de tweede taal. Vanwege die taalachterstand heeft Toermalijn vijf uur extra leertijd op school. En samen met Mondriaan wordt er Nederlandse les aan ouders geboden. Daarvoor is de animo – net als op de Klimopschool – groot.

Samenwerking in de buurt

Ook Toermalijn doet mee aan het scholennetwerk, waar de deelnemers elkaar twee keer per jaar zien. Wat Femke en Nienke betreft mag dit best frequenter. Zij zijn al jaren actief in het wijkoverleg en weten zo hoe belangrijk contacten in de buurt zijn. Toermalijn heeft ook een brugfunctionaris. Zij organiseert vooral koffieochtenden en voorlichtingsbijeenkomsten voor ouders. En waar de Klimopschool veel met cultuur doet, doet Toermalijn veel met talentontwikkeling.

‘We kunnen door’

Het aantal aanmeldingen groeit en datis fijn. De leermethode van Toermalijn sprak ouders aan, maar het oude gebouw schrok af. Nienke en Femke zien nu dat hun onderwijsconcept in combinatie met het nieuwe gebouw nieuwe ouders trekt. “Ook hoger opgeleide ouders uit de wijk hebben Toermalijn gevonden. En dat zijn ouders die bewust kiezen voor een school in de wijk en de diversiteit willen behouden”, vertelt Nienke. “En die ook mee willen helpen om die balans te houden en een afspiegeling van de wijk te zijn”, vult Femke aan.
Hoe warm het oude gebouw in de zomer was, en hoe koud in de winter, de lekkages en de tocht, ze vergeten het niet snel. Het nieuwe oude gebouw is schitterend geworden, en helemaal aangepast aan hun manier van werken. Voor nu zijn vooral de opluchting en blijdschap dat de verhuizing achter de rug is groot. “We kunnen door”.

Werken in domeinen en leerpleinen

Toermalijn werkt anders dan veel andere scholen. Door de jaren heen ontwikkelde het team de methode met domeinen en leerpleinen. Een methode waardoor kinderen op hun eigen niveau en tempo kunnen leren.
In het oude gebouw moesten er muren voor weggebroken worden, de nieuwbouw is er helemaal op ingericht. Kinderen van 2,5 tot 6 jaar, van 6 tot 9 jaar en van 9 tot 12 jaar werken in één grote ruimte – een leerplein -, allemaal op hun eigen niveau. Meerdere leerkrachten, pedagogisch medewerkers, onderwijsondersteuners en vakleerkrachten begeleiden de kinderen. Zo volgt school het tempo van de kinderen – en niet andersom – wat betreft het leren en ook rond de emotionele ontwikkeling.

In de praktijk?

Wat betekent dit in de praktijk, in bijvoorbeeld een leerplein van 9- tot 12-jarigen? Om een indruk te krijgen: de leerlingen krijgen in de ochtend gelijktijdig een instructie, voor taal bijvoorbeeld. Daarna zoekt iedereen een plekje en gaat aan de slag. De kinderen werken allemaal aan hetzelfde, maar wel op hun eigen niveau. En als ze wat hulp nodig hebben, kunnen ze bij de verschillende professionals terecht, maar ook bij elkaar. En later op de dag geeft een leerkracht weer een andere instructie, over rekenen bijvoorbeeld.

Doen en ervaren

Toermalijn heeft vijf uur leertijduitbreiding, en daarbinnen ligt het accent op talentontwikkeling. Denk daarbij aan wetenschap en techniek, beeldende vorming en sport. Vakdocenten geven deze lessen en zo kunnen kinderen ontdekken waar ze goed in zijn. En dat doen ze door het te doen en te ervaren; dat is het motto van Toermalijn.