Bewoners van ReVa Groen en Duurzaam Cultuur, Sport en Religie Zorg, Hulp en Welzijn Veiligheid en Verkeer Wonen, Leren en Werken Gemeente en Politiek Geschiedenis van ReVa

Laat kinderen kinderen zijn. De wereld wacht wel

In augustus ‘24 schreven we over het scholennetwerk waar onder andere de drie reguliere basisscholen in onze wijk – de Elout, Toermalijn en de Klimop – aan deelnemen. Het ging over cultuur, de schoolbibliotheek en de brugfunctionaris.

Open voor alle religies en achtergronden

Nafiesa Oemed is nu drie jaar directeur van de Klimop. Ze is een geboren en getogen Haagse uit de Schilderswijk. Nafiesa heeft veel ervaring in het onderwijs, in het regulier onderwijs en in het speciaal onderwijs. Ze stond voor de klas, was intern begeleider, remedial teacher, oudercoördinator, en volgde diverse opleidingen waaronder de schoolleidersopleiding om directeur te worden. “Ik heb een Hindoestaans/islamitische achtergrond, en ik zat op een christelijke basisschool. Het gevolg daarvan is dat ik van ieder geloof wel iets oppak en dat ik opensta voor alle religies en achtergronden. En ook daarom vind ik het hier op De Klimop zo leuk.”

Wereldbol

“Vijfenzestig nationaliteiten vind je hier! En wat zo fijn is? Niet één is overheersend. De Klimop is als een wereldbol, wat betreft leerlingen en het team, want ook het team bestaat uit veel nationaliteiten. Het is een goed team en samen is het ons gelukt om de afgelopen drie jaar stabiliteit te brengen op school.”

Taal is de basis

Alle scholen in het netwerk hebben te maken met leerlingen met een taalachterstand. Nafiesa: “Veel kinderen gaan voor ze hier komen niet naar een kinderdagverblijf of een peuterspeelzaal. Ze worden anderstalig opgevoed en hun Nederlands is onvoldoende als ze in groep 1 komen. We doen daarom op verschillende manieren aan taal. Zo hebben we taalklassen voor nieuwkomers, is het team geschoold in de NT2 didactiek, en bieden we twee keer per week huiswerkbegeleiding. Het Mondriaan college geeft voor ouders Nederlandse les in de Regenvalk, en die klassen zitten vol!”

Schoolbibliotheek

De Klimop heeft nu een schoolbibliotheek. Nafiesa vertelt trots: “Daar maakte de conciërge annex biefjuf een fijne plek van. De paar boeken die we hadden waren zwaar verouderd, en dat terwijl lezen zo belangrijk is. Nu zijn we helemaal up-to-date.’’

De Kunstcarrousel

Nafiesa: “Na school was er niet veel voor onze kinderen en ik vind het heel belangrijk hen ook wat mee te geven van kunst en cultuur. Met De Regentes ontwikkelden we de Kunstcarrousel. Zes weken hebben kinderen dansles, muziekles, allerlei kunstvakken en … decorbouwen. Want na die zes weken komt alles bij elkaar in een voorstelling.”

Brugfunctionaris

Sinds dit schooljaar is er een brugfunctionaris om de ouders meer te betrekken bij de school. “Daar zijn we blij mee. Voor de kinderen, de ouders, en ook voor de leerkrachten. Zij kunnen weer gewoon onderwijzer zijn. Als er ouders bijvoorbeeld nooit op rapportbesprekingen komen, neemt de brugfunctionaris contact op. Ze gaat dan langs om te horen hoe het is, en of ze ergens mee kan helpen. De brugfunctionaris doet meer: ze organiseert koffie-ochtenden waar allerlei thema’s besproken worden, ze nodigt gastsprekers uit en ze organiseert allerlei multiculturele feesten.”

Wereldproblematiek op school

Nafiesa begon drie jaar geleden, toen Rusland Oekraïne binnenviel. Sindsdien gebeurde er veel op het wereldtoneel. Wat merken ze daar op school van? Nafiesa: “Niets, en dat is een bewuste keuze. Natuurlijk praten we over alles, op een neutrale manier. Kinderen moeten zich hier veilig voelen. Ik zeg altijd, laat kinderen kinderen zijn, de wereld is groot, die wacht wel …”

Foto: Jim Bender