Bewoners van ReVa Groen en Duurzaam Cultuur, Sport en Religie Zorg, Hulp en Welzijn Veiligheid en Verkeer Wonen, Leren en Werken Gemeente en Politiek Geschiedenis van ReVa

Aandacht voor het Regentesse- en Valkenboskwartier, en dan anders

Een deel van onze wijk is zogeheten prioritair gebied. Dat betekent dat er extra aandacht voor is omdat de leefbaarheid onder druk staat. Die aandacht is vooral gericht op ‘stenen’ en louche ondernemers, en daar zijn ondertussen positieve resultaten behaald. Hoe zit het met de onzichtbare sociale kant? Met taalachterstanden bijvoorbeeld?

Wens om samen te werken

Hakim Ahbarouch is nu zo’n anderhalf jaar wijkmanager. Toen hij een ronde langs alle scholen maakte, vertelde de toenmalige directeur van de Elout, Naomi Brand, over haar wens om meer samen te werken met andere scholen, de gemeente, en met organisaties in de buurt. Zij ging ervan uit dat de basisscholen in de wijk veel van elkaar zouden herkennen en dus ook veel voor elkaar zouden kunnen betekenen. Hakim nam het initiatief hen bij elkaar te roepen, en het bleek dat ze gelijk had.

Scholennetwerk

De Toermalijn, Klimop, Elout, de Vahon en de Drie Linden: dat zijn de scholen die nu het scholennetwerk vormen, samen met onder andere de bibliotheek, Wijkz, CultuurSchakel en De Regentes. Hakim: “Vooral de eerste drie scholen hebben dezelfde ervaringen. Een deel van hun leerlingen komt op school met een taalachterstand. Zij komen grofweg uit ReVa-zuid, het deel tussen de Weimarstraat en de Loosduinseweg, met veel particuliere verhuur en een groot verloop van bewoners. Het zijn vaak mensen voor wie het leven niet eenvoudig is en een extra steuntje in de rug goed kunnen gebruiken. Wat kan je dan je kinderen bieden? En wat betekent het voor die kinderen?”

Voorleesexpress

In de vorige KonkreetNieuws vertelde de coördinator van de Voorleesexpress hoe belangrijk samen lezen (als onderdeel van een brede ontwikkeling) is. Kinderen krijgen vriendjes en meer zelfvertrouwen. Ze durven meer en je ziet ze groeien.

Kansengelijkheid, talenten ontwikkelen en gezien worden

Hakim: “En dat gun je elk kind! Zo ontdekken kinderen waar ze goed in zijn. En dat is moeilijker met een taalachterstand en als er geen geld is om te sporten, te schaken of voor muziekles. Scholen hebben daar een belangrijke rol in en doen veel om kinderen de kansen te geven waar ze recht op hebben. Ook bij ons. Ik heb heel veel waardering voor de scholen, er werken enorm betrokken mensen. Hun focus is goed onderwijs en daarmee is de blik vaak wat naar binnen gericht. En dàt is precies wat we samen willen doorbreken met het scholennetwerk. Dat scholen elkaar vertellen wat ze doen, ideeën op kunnen doen en waar mogelijk kunnen samenwerken. Zo is de Vahon bijvoorbeeld heel sterk in cultuur. Hoe ze dat doen? Daar vertellen ze elkaar nu over in het scholennetwerk.”

Over brugfunctionarissen, cultuur en een schoolbibliotheek

“Iedereen had één voorwaarde voor deelname aan het overleg, en dat is dat het resultaten oplevert. En die zijn er al.
Een brugfunctionaris staat – kort gezegd – tussen de school en de ouders. Voor mensen die van buiten Nederland komen en niets weten van ons onderwijssysteem, zijn deze van enorme waarde. Er waren pilots in Den Haag Zuidwest, en nu zijn er ook brugfunctionarissen in het Regentesse- en Valkenboskwartier.
Elders in de stad zijn er al schoolbibliotheken: de bibliotheek op school, met een mooie en actuele collectie boeken en een medewerker van de bieb. De aanvragen voor scholen in het Regentesse- en Valkenboskwartier zijn de deur inmiddels uit.
Theater De Regentes bood aan de Klimopschool een 7 weeks cultureel programma aan, voor kinderen voor wie dit niet vanzelfsprekend is, en dit mondde uit in een structurele samenwerking.”

En er is meer

Kinderen met een taalachterstand komen vaker uit gezinnen waar Nederlands niet de eerste taal is, of waar dat niet gesproken wordt. Hakim: “Om dat te veranderen wordt nu door het ROC Mondriaan op school zelf Nederlandse les gegeven aan de ouders. Zo krijgen ook zij de kans om helemaal mee te doen en hun mogelijkheden en talenten te benutten. Taal is nu eenmaal de basis daarvan.”

Tot slot: er komt een kinderraad. Een raad voor alle basisscholen in de wijk, zodat de stem van kinderen over hun wijk goed gehoord wordt. Eerste actie voor die raad is dan om met de redactie van KonkreetNieuws te onderhandelen over een kinderwijkkrant. Ze zijn van harte welkom!

Tekst: Marieke Bauwens
Foto: Piet Vernimmen