Bewoners van ReVa Groen en Duurzaam Cultuur, Sport en Religie Zorg, Hulp en Welzijn Veiligheid en Verkeer Wonen, Leren en Werken Gemeente en Politiek Geschiedenis van ReVa

Autodelen via een buurtcoöperatie: meer ruimte voor spelen en groen

Een plek vinden voor je auto blijft lastig in het Regentesse- en Valkenboskwartier. De parkeerdruk is hoog en wordt niet minder. Tegelijk neemt de behoefte aan groen op straat en speelruimte voor kinderen toe. Ruimte is schaars. Een van de manieren om het ruimtegebrek te verminderen, is het delen van auto’s. Enkele jaren geleden begon een aantal buurtgenoten dit in praktijk te brengen. Hoe staat het daar nu mee? 

Gezamenlijk autobezit

In 2020 richtten bewoners van Regentesse- en Valkenboskwartiet en de Heesterbuurt een coöperatie op om gezamenlijk auto’s te bezitten. Een initiatief dat wordt ondersteund door de organisatie DEEL, die buurtbewoners helpt samen personenwagens te leasen en te gebruiken. Het begon met een enkele auto. Sindsdien is het aantal deelnemers en het aantal auto’s gestaag toegenomen. 

Zeventig parkeerplekken vrijgemaakt

Inmiddels doen in een gebied dat loopt van de Valkenboskade tot de Suezkade en van de Weimarstraat tot de Segbroeklaan (met enkele delers net over de grens) 83 huishoudens mee. Zij delen 11 elektrische auto’s, vertelt stedenbouwkundige en landschapsontwerper Eline Keus. Zij is als ‘buurtambassadeur’ verbonden aan DEEL. Als je ervan uitgaat dat elk van deze huishoudens anders een auto voor de deur zou hebben, maken zij zo’n 70 parkeerplekken vrij. In het Regentesse- en Valkenboskwartier gaat het om 35 tot 40 uitgespaarde plekken. 

Nieuwe parkeervergunningen

Meer ruimte dus voor groen, spelende kinderen of picknicktafels. Maar waarom merken autobezitters en bewoners zonder auto daar zo weinig van? “Dit heeft vooral te maken met de komst van nieuwe bewoners met een auto”, legt Keus uit. “De gemeente verleent nog steeds verse parkeervergunningen. Alleen nieuwe bewoners van appartementen in omgebouwde bedrijfspanden komen daarvoor niet in aanmerking. Zo krijgen bewoners van de voormalige opslagruimte van de elektriciteitszaak De Bruin in de Fultonstraat geen vergunning.” 

Terugdringen vergunningen

Om de parkeerplaatsen die vrijkomen door het autodelen beter te benutten dan nu gebeurt, zou Keus graag zien dat het aantal parkeervergunningen stap voor stap wordt teruggedrongen. ‘Haal bijvoorbeeld voor elke vijf vrijgekomen plekken een vergunning uit roulatie. Zo maak je langzaam maar zeker meer ruimte voor groen of ontmoetingsplekken.’ 

Voordelen autodelen

Wat schiet je op met het delen van een auto? Een van de voordelen is dat je verzekerd bent van een vaste plek aan een laadpaal. Als die tenminste niet wordt ingepikt door iemand die zich niets aantrekt van het bord DEEL. Want voor het respecteren van die reservering ben je overgeleverd aan de welwillendheid van medeweggebruikers. Je kunt iemand niet dwingen te vertrekken.
Of je met een deelauto voordeliger uit bent dan met een eigen auto, hangt onder meer af van het aantal ritten dat je maakt, de afstanden die je aflegt en met hoeveel mensen je reist. Keus: “Als je vijf keer per week met de deelauto naar je werk gaat en in het weekend ook nog rijdt, is een eigen auto goedkoper. Als je minder rijdt, wordt het al snel financieel aantrekkelijker. Het is ook goedkoper dan commerciële aanbieders als Greenwheels en MyWheels.” De prijs die je maandelijks betaalt hangt ook af van de auto die je neemt. Er is keuze: van een kleine stadsauto als de Volkswagen Up tot een Tesla. DEEL-plaatsen zijn er onder meer in de Marconistraat, de Copernicusstraat, de Daguerrestraat, de Regentesselaan en op de Valkenboskade. 

Voor meer informatie: wijzijndeel.nl of mail Eline Keus: elineisdeel@gmail.com

Er is keuze: van een kleine stadsauto als de Volkswagen Up tot een Tesla

Tekst en foto: Cor Speksnijder