De Onderdelenreus op de Beeklaan 300 is voor veel buurtbewoners een goede bekende; je loopt er naar binnen voor nieuwe onderdelen of de juiste stofzuigerzakken en je gaat vrijwel nooit met lege handen naar huis. Marcel Voorham werkt er sinds 1998, Mike Weber, zijn collega, kwam er in 2014 bij. In 2018 werden zij, na het overlijden van hun toenmalige werkgever, eigenaar.
Binnen en buiten
En dat zijn ze met veel plezier nog steeds. Mike doet het ‘binnenwerk’. Hij staat in de zaak en is voor klanten het eerste gezicht. Marcel is van de buitendienst, hij is de hele dag op stap om mensen te helpen met kapotte apparaten. Of klanten uit de buurt komen? “Waarschijnlijk wel,” zegt Mike, “het valt op dat als mensen bijvoorbeeld serienummers moeten doorgeven, ze dat heel snel doen.’’ Marcel glimlachend: “Dan moet je wel om de hoek wonen.’’
Mensen blij achterlaten
Dat is niet zo voor reparaties. Marcel heeft zo’n zeven tot tien klussen op een dag, de hele regio door. En dat vindt hij ook het leuke aan zijn werk: “Ik kom overal, bij rijke mensen en bij mensen die het juist niet breed hebben. Overal laat je mensen blij achter, want het gebeurt vrijwel niet dat ik iets niet kan repareren. En als het zinloos is, omdat een apparaat echt te oud is of de reparatie niet waard, dan zeg ik dat.’’
Van pissebed in kakkebed
Toen De Bruin ophield, kwam bij hen de vraag naar nieuwe apparaten. Mensen vroegen advies, of hulp bij de aanschaf. En dat gebeurt steeds meer. Mike: “Men kent ons en weet dat we betrouwbaar zijn.” Eind van het jaar gaan ze verbouwen, er komt een nieuwe toonbank en vooraan wordt ruimte gemaakt voor de verkoop van witgoed. Marcel: “Er komen alleen spullen die wij kennen en waarvan wij zeker weten dat ze goed zijn.’’ De keuze is dan niet zo groot, maar zoals Mike het zegt: ”Je kan wel rommel verkopen maar dan gaat een klant alleen maar van pissebed naar kakkebed.” Marcel vertaalt lachend: “Die komen van de regen in de drup… en dat willen we precies voorkomen.”
Tekst: Marieke Bauwens
Foto: