In 2016 portretteerden wij deze bijzondere school voor voortgezet speciaal onderwijs (vso) in een interview met directeur Marcel Groeneweg. Het ging toen vooral over de wijze waarop deze school aan leerlingen met veelal een autistische stoornis onderwijs biedt om op eigen wijze hun mavo-, havo- of vwo-diploma af te ronden.
Individueel onderwijs
Het individueel onderwijs lukt buitengewoon goed, blijkt uit de slaagpercentages. Het aantal leerlingen is inmiddels gestegen tot 300, waarvan 40 in een zogenaamde tom-klas (traject op maat). Leerlingen uit deze laatste groep hebben vaak al lang zonder onderwijs thuisgezeten en krijgen nu zo goed als individueel onderwijs. De ruimte in het gebouw is daarop aangepast. Sinds 2016 hebben interne verbouwingen plaatsgevonden. Zo vallen ons bijvoorbeeld het kooklokaal op en het aantal studie-nissen. Voor de brugklassen heeft de school inmiddels een aparte dependance in de Kootwijkstraat.
Rol van de stage in de opleiding
We voeren een levendig gesprek met stagedocent Erik Fransen en twee eindejaars mavo-leerlingen Jasper van Schaik en Gerard van Domburg, die op dit moment beiden een jaarstage doen. Erik: “Met de stage willen we de leerlingen in een andere omgeving, die van de arbeid, brengen. Die omgeving vraagt van de leerling een andere opstelling en het leren omgaan met andere omgangsregels. Van de stage-instellingen vragen we extra oog voor onze stagiaires, maar ze kunnen er ook veel voor terugkrijgen: een grote inzet en nauwkeurig werk.” De leerlingen van mavo 3 hebben een snuffelstage van 10 dagen. Gerard deed deze stage bij een scooterwinkel in de Harderwijkstraat en Jasper bij een licht en geluid verhuurbedrijf in Nootdorp. Andere stages vonden plaats bij brouwerij De Prael en bij de Gameshop in de Weimarstraat.
Timmeren en Veiligheid
Gerard doet dit jaar de jaarstage van een dag per week bij een bouwbedrijf in Scheveningen dat bezig is appartementen te maken in een voormalige kerk. “Ik wilde eerst gitaarbouwer worden, maar dat is toch meer iets als hobby. Nu wil ik na de mavo naar een bbl-opleiding timmeren. Ik ben een doordouwer en ga recht op mijn doel af, soms wat te snel. Ik moet leren schakelen,” zegt hij. Jasper: “Ik ben heel precies en wil alles zo veel mogelijk sorteren. Daar ga ik soms iets te ver in, maar ik heb op mijn stage bij R.F. Shows, een bedrijf voor licht en geluid bij evenementen, ook een goede inbreng gehad met het labelen van allerlei licht- en geluidsartikelen. Ik moet alles in mijn hoofd altijd goed op een rijtje krijgen. En ik ben ook verlegen. Ik wil later, na de mavo, naar een hbo-opleiding Veiligheid. Zaken in de gaten houden en zo nodig boeven pakken,” grijnst hij.
Op zoek naar meer stageplekken
“We zijn altijd op zoek naar goede stageplaatsen voor onze talentvolle leerlingen. Daar leren onze jongens en meiden wat ze te bieden hebben. Ze leren met grenzen omgaan. En vanuit de school zorgen we voor een gedegen begeleiding. Mooi werk om te doen!”
Voor contact: e.fransen@pleysier.nl
Tekst: Aad van Schie
Foto: Jacques Rijnsburger