Begin vorig jaar hield de oude BIZ* op en nieuwe mensen namen het stokje over. Vince Saunders, eigenaar van DeCup Coffee aan de Weimarstraat, schuin tegenover de AH, neemt tijdelijk het voorzitterschap op zich. Vince koos bewust voor de Weimarstraat en speciaal voor het middelste deel: “Het is upcoming en omdat er een paar grotere winkels zijn naast speciaalzaken als bijvoorbeeld Excelsior, de schoenmaker en de bloemenwinkel, zit er altijd loop in. Het maakt de straat bruisend, en juist dat vond ik aantrekkelijk en passend bij mijn concept.”
Verkleining BIZ-gebied
Zijn betrokkenheid bij ReVa vindt hij logisch, met een zaak midden in de Weimarstraat. “Gasten komen uit de directe omgeving, en zo bouw je een relatie met hen én met de straat op. Vorig jaar maakten we veel plannen voor dit jaar, maar veel viel steeds weer in het water door covid en de maatregelen. Ook zijn we volop bezig geweest met alle juridische zaken die geregeld moesten worden.” Helaas bleek, ondanks alle inspanningen van de bestuursleden, dat er in het derde deel van de Weimarstraat, tussen de Valkenboslaan en de Beeklaan, te weinig animo was voor de BIZ. Gevolg hiervan was dat een BIZ voor de hele straat onmogelijk was. Daarom is besloten om het gebied te verkleinen: van de Suezkade tot de Beeklaan. Het zogenoemde derde deel, Valkenboslaan-Beeklaan, maakt nu dus geen deel meer uit van de nieuwe BIZ.
Zichtbaar én onzichtbaar
“Nu zijn we volop aan het inventariseren en kennis aan het maken met ondernemers in de straat. De BIZ wil er zijn voor fysieke ondernemers, zichtbaar aan de straat, en voor de ondernemers ‘op zolder’. Er zijn veel kleine, zelfstandig ondernemers in de buurt, van timmerlui tot kunstenaars, lichttechnici en muzikanten, architecten en loodgieters. We willen zoveel mogelijk lokaal doen, en ik nodig hen dan ook uit om contact op te nemen.”
Kleinschalig lokaal
Waar denk je aan, bij ‘zoveel mogelijk lokaal’? “Als je denkt aan een braderie, dan denk je al snel aan kraampjes met tassen en suikerspinnen. Dat willen we anders. Als er weer een braderie komt, is het er een van de winkels in de Weimarstraat. En denk aan lezingen, workshops door de ijssalon samen met DeCup Coffee bijvoorbeeld. Aan maaltijden voor mensen die eenzaam zijn, of een keer gratis voetzorg. Dus allemaal activiteiten die de betrokkenheid met elkaar en in de buurt vergroten.” De uitstraling van de straat vindt Vince heel belangrijk en daar heeft de gemeente een belangrijke rol. “Ruimte voor parkeerterrassen die er mooi uitzien bijvoorbeeld, dat geeft echt een heel ander beeld. Daar knapt de hele straat van op.”
Goed voorbeeld
Hoe wil de BIZ het ‘derde deel’ toch betrekken bij de rest? Vince: “Door contact te houden, ideeën te delen en te enthousiasmeren. Als er bijvoorbeeld in het middelste deel door ondernemers workshops worden georganiseerd, of exposities van kunstenaars uit de wijk, is dat een voorbeeld voor ondernemers uit de andere delen. En goed voorbeeld doet goed volgen.”
Tekst: Marieke Bauwens
Foto: John Martienus
* Bedrijven Investerings Zone (BIZ) is een afgebakend gebied waarbinnen ondernemers samen investeren in de kwaliteit van hun bedrijfsomgeving.