Een aangename plek waar de buurt samenkwam. Dat was het hotel Sans Souci op de hoek van de Regentesselaan en De Gheijnstraat. Vanaf 1900 adverteert het hotel in de krant met: “Zaal met ruim balcon, disponibel voor vergaderingen”. Volgens de reisgids voor Den Haag waren er 18 kamers beschikbaar vanaf ƒ 1,25 per nacht, waarmee dit hotel behoorde tot het middensegment van de stad.
Hoe het er toen uitzag zie je op een postkaart uit 1910. Je ziet dat de neo-renaissancestijl die het Regentessekwartier zo kenmerkt, bewaard is gebleven. Wat voor die tijd bepalend was, zijn de gelijke hoogtes van de verdiepingen. Wat verder opvalt is de grote lichtinval in het café op de begane grond en het restaurant en terras op de eerste etage. Dit is waarschijnlijk een belangrijke reden geweest om het hotel op de hoek van De Gheijnstraat te openen.
Regentesselaan, Hotel Sans Souci (1910). Haags Gemeentearchief.
Toch zie je tegenwoordig wel verschillen met de postkaart uit 1910. In 1927 werd het pand verbouwd en werden twee aanpassingen gedaan aan het exterieur. Ten eerste kwam er een overkapping over het terras op de eerste etage. Ten tweede werden er stenen ornamenten uit de Jugendstil toegevoegd aan de pui van het pand, waardoor het pand een eclectisch aanzicht kreeg.
In de jaren zeventig werd de wijk multicultureel en dat werd het hotel ook. Er opende een Surinaamse keuken. Doordeweeks werd er gegeten, maar vanaf vrijdag werd er vooral veel gedanst en gelachen. Zo was er in 1974 in het hotel een cabaretvoorstelling van de Surinaamse Reppy Redmond tijdens de ‘Sranang Netie’.
In 1977 sloot het hotel en werden de biljarttafels en de bar in de krant te koop aangeboden. Al snel begon Fred van Olphen in datzelfde jaar een winkel voor buitensportartikelen, ‘Bever Zwerfsport’. Deze winkel is tegenwoordig uitgegroeid tot een concern met 40 winkels in binnen- en buitenland. In latere jaren zat ‘VIP Sport’ tot 1984 in dit pand. Tegenwoordig is hier ‘De Algemene Beglazing’ gevestigd met een showroom voor Tiffany lampen en glas-in-lood.
Tekst: Sebastiaan Coops, Weimarchief
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.