Bewoners van ReVa Groen en Duurzaam Cultuur, Sport en Religie Zorg, Hulp en Welzijn Veiligheid en Verkeer Wonen, Leren en Werken Gemeente en Politiek Geschiedenis van ReVa

Onno van der Wilk houdt alles in de gaten

Vanaf het bankje voor rijschool Philippo aan de Valkenboslaan, met een mooi zicht op de voortdurende verkeersstroom op de ovonde, observeert Onno de ronddraaiende voertuigen en fietsers op dit bijzondere plein. “Eigenlijk gaat dit wonderlijk goed. Er wordt nauwelijks hard gereden door de automobilisten. De structuur van deze ovonde verplicht tot preventief rijden. Je kunt bijna niet hard rijden, want overal komen pleingebruikers vandaan. Jammer dat de fietsers vaak zo slecht aangeven wat ze van plan zijn, want dat zou het verkeer nog veel veiliger maken.” Zes jaar terug voorspelde Onno in het Algemeen Dagblad dat de stoplichten die ooit dit kruispunt bestierden binnen tien jaar weer terug zouden zijn. “Nou, dat gaat niet gebeuren, het werkt zo gewoon.”

Stunts en tips

We zitten een half uurtje samen op zijn bankje om het geheel te bekijken. Stunters zijn er overigens ook: vlak voor onze neus komt een fietser uit de Fahrenheitstraat het plein opstuiven. Hij steekt diagonaal langs het groen middenin het plein over en is in vijf seconden in de Weimarstraat. “Nou dat is wel een extremist hoor, maar ik zie vaak de wonderlijkste capriolen van fietsers.” Wat ook opvalt, zijn de half geblindeerde auto’s, die zonder richting aan te geven het plein ‘nemen’. Mooi is dan weer dat veel automobilisten al ruim voordat er een zebrapad verschijnt vaart minderen. Zo te zien zijn de voetgangers hier doorgaans in goede handen. Het wachthuisje van de HTM aan de overkant is wel een gevaarlijk obstakel voor met name de automobilisten. Zij kunnen dan de fietsers niet zien aankomen. “Het zou ook helpen als de fietsers, als ze eenmaal op de rotonde zijn, aangaven of ze op de rotonde blijven of dat ze bijvoorbeeld de Weimarstraat inslaan.” De in aantal toegenomen scootertjes en e-bikes vormen een nieuw gevaar voor de veiligheid. Ook hier weer weinig richting aangeven en veel te hard het plein opkomen. Op de vraag of die doorsteek voor fietsers van Weimarstraat richting de Kleine Weimar beter niet gemaakt had kunnen worden, zegt Onno: “Neen, want dan proberen veel fietsers alsnog door te steken.”

Onno let ook op andere zaken in zijn buurtje

Onno woont al 50 jaar in de buurt, eerst in de Ampèrestraat en nu al heel lang aan de Valkenboslaan. Hij was lange tijd bestuurslid van de Bewonersorganisatie BoReVa met als aandachtspunt ‘verkeer’. “De gemeente probeerde bij mijn huis een compleet afvalstraatje met veel bakken neer te zetten. Dat is niet doorgegaan. Er is ook een fors probleem met de lage elektriciteitsspanning, waardoor straatlantaarns uitvallen.” Sinds de grootscheepse renovatie van het voormalige postkantoor van start is, heeft hij regelmatig contact met de Koninklijke Woningbouwvereniging van 1854 over de overlast die de bouw daar soms geeft. Vanaf zijn achterbalkon heeft hij een mooi uitzicht op het bouwterrein. “Ik ben overigens heel enthousiast over dit plan, maar ik maak me ernstig zorgen over de desolate toestand van het blok woningen daarnaast.” We spreken af daar nog eens aandacht aan te schenken.

Tekst: Aad van Schie
Foto: Piet Vernimmen