Ze trokken veel bekijks, de drie levensgrote olifanten van beeldend kunstenaar Catinka Kersten, die lagen te soezen in de huiskamer van Valkenboslaan 74. Ze waren de eerste expositie van straatgalerie De Spelonk. Wie geluk had, kon zwaaien naar twee katten of de bewoners, liggend op de olifanten.
Nu is er weer een verrassend project. Een reusachtige, roze trap wentelt langzaam om zijn as. Ruim een eeuw bracht deze trap je in een halve draai naar de eerste verdieping. Nu draait de trap zélf, en staan juist de bezoekers stil. De trap verdween hier bij een verbouwing en opende zo het trapgat waaraan straatgalerie De Spelonk, waar je coronaproof door de ramen kunst kunt kijken, haar naam dankt.
De trap is door Willem Besselink (1980) teruggebracht met als titel Wenteltrap. De Rotterdamse kunstenaar werkt met repeterende patronen en structuren uit het dagelijks leven. Bij eerdere installaties, zoals in Kunsthal Rotterdam, gaven die patronen aan kijkers de illusie van ritme en beweging, terwijl ze langs of dóór het werk liepen. Wenteltrap is Besselinks eerste project dat zélf beweegt.
De Spelonk, Valkenboslaan 74, www.despelonk.nl