In het voormalig Vroom modemagazijn is sinds een jaar de galerie Paper Art & Design gevestigd. De galerie biedt nationale en internationale kunstenaars en ontwerpers die werken met papier of karton een platform voor expositie van hun werk. Er zijn de laatste tijd volop ontwikkelingen rond papierkunst en design. Steeds meer kunstenaars en ontwerpers maken gebruik van de unieke eigenschappen van papier. De veelzijdigheid en uitbundigheid van papier wil Paper Art & Design uitdragen.
Op 20 april is de tentoonstelling ‘Bewogen lijnen’ geopend door Mariëlle Vavier, raadslid van de gemeente Den Haag, met de portefeuille cultuur. Ze is ook wijkbewoonster en betrokken bij de buurt. ‘Bewogen lijnen’ laat werk zien van twee Groningse kunstenaressen: Ina Fekken en Mathilde van Wijnen, die beiden met papier werken, maar ieder op geheel eigen wijze.
Ina Fekken maakte speciaal de installatie ‘BARST’ in de grote etalage. ‘BARST’ komt voort uit eerdere installaties over de Groninger gaswinningsproblematiek. Een onuitputtelijk thema in tegenstelling tot de voorraad. Ina heeft een sterke relatie met de historische Groninger kerken, en maakte in verschillende kerken papierinstallaties die de impact van de gaswinningsproblematiek verkennen. Maar het is breder dan de sobere schoonheid van deze kerken: ‘BARST’ = breken, knappen, losspringen, openspringen, scheuren, uiteenspringen, bezwijken, kapotgaan, openbreken, splijten, allemaal van toepassing op de processen die te maken hebben met het gaswinningsgebied en de mensen die daar wonen. Spannend dat er nu iets van dit werk te zien is in Den Haag, waar alles beslist wordt.
Laser gebrande werken
Ook is van haar hand de serie ‘Bijou’ te zien, gelaserde objecten gebaseerd op gehaakte, gekantkloste kleedjes van weleer, een verdwenen wereld. In vroegere tijden werd er van vrouwen verwacht dat ze niet stil zaten. Dat kon bijvoorbeeld inhouden dat er geen boek mocht worden gelezen, maar handenarbeid was prima. Zelfs als het een ‘overbodig’ luxe product betrof als kanten kleedjes. ‘Een vrouwenhand en een paardentand die staan nooit stil.’
Mathilde van Wijnen leidt een artistiek dubbelleven: ze is beeld- en toonkunstenaar. Ze interpreteert met cello en viola da gamba het werk van anderen; haar verbeelde interpretaties van de natuur zijn geheel eigen. Overeenkomsten tussen muziek en de kunst die Van Wijnen creëert zijn er te over. Uitgangspunt is steeds de compositie, het gebruik van ritme, waarbij de gekozen klanken het stuk kleur geven.
De minimalistische muziek van Arvo Pärt past goed bij de ‘tekeningen’ van Van Wijnen. Het repetitieve karakter verleent muziek en bewerkt papier een poëtische sfeer.
Snijden in papier
Van Wijnen tekent met een stanleymes. Haar zorgvuldig geplaatste sneden maken het papier vouwbaar, waardoor er een meerdimensionaal reliëf ontstaat, met dank aan de lichtval. Landschappelijke elementen als riet, een zandstrand en (stromend) water vinden hun weg in papieren transcripties. Maar ook atmosferische manifestaties als mistflarden en lichtreflecties zijn om te zetten in papier. Blijft het bij wit, dan benadrukt dat voor Mathilde van Wijnen de oneindigheid, om je er als beschouwer van dichtbij aan over te geven en onbegrensd in onder te laten dompelen. Dat kan ook bij de donkere kant die altijd op de loer ligt. Deze tekeningen zijn aardser, meer bewerkt ook. Voor Van Wijnen symboliseren ze krachten, dreigingen, lichte balansverstoringen. Ze zwart deze vormen door potlood in te zetten voor zachte tekeningen, zacht pastel voor de illusie van houtverkoolde oppervlaktes en grafiet voor een donkere metaalglans. Als toeschouwer word je meegenomen in haar natuurbeleving, als je er wat tijd voor neemt.
Paper Art & Design
Weimarstraat 56
Openingstijden do en vrij 12-17
Eerste zaterdag van de maand 12-17 en op afspraak
www.paperartanddesign.nl
fotobijschriften:
– Mathilde van Wijnen, Ina Fekken, Loes Schepens en Mariëlle Vavier. foto Pim Koppers
– Ina van Fekken BARST detail
– Mathilde van Wijnen detail Spiegeling
– Mathilde van Wijnen Draden
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.