Bewoners van ReVa Groen en Duurzaam Cultuur, Sport en Religie Zorg, Hulp en Welzijn Veiligheid en Verkeer Wonen, Leren en Werken Gemeente en Politiek Geschiedenis van ReVa

Leergeld Den Haag

Hoe belangrijk die fiets was

In Den Haag groeien 23.000 kinderen op in een gezin met een minimuminkomen. Dat kan zomaar betekenen dat ze niet mee kunnen doen zoals kinderen mee horen te doen. Niet mee op schoolreis, geen computer of mobieltje; dan voel je je buitengesloten als kind en dat ben je ook. Dat is naar voor kinderen op dit moment, maar ook allesbepalend voor hun toekomst Charlie Ortega is de directeur van Leergeld: “In 2018 konden we met 70.000 verstrekkingen bijna 22.000 van deze kinderen helpen. En dat doen we met ons 40-koppige team van betaalde krachten, stagiaires en een vaste groep vrijwilligers. Leergeld is een stedelijk bureau, en heeft bewust een plek in ReVa, laagdrempelig en midden in de buurt, Newtonstraat 4, vlakbij De Verademing.”

Kapotte kinderbril

“Kinderen met een Ooievaarspas komen in aanmerking voor een fiets bijvoorbeeld, of voor schoolspullen die niet door de school verstrekt worden, of een computer, want zonder kunnen ze echt niet meer. We hebben ook zogeheten ‘bijzondere’ verstrekkingen. We kennen het allemaal, maar voor sommigen is het echt een probleem: buitenlandse reisjes op de middelbare school van 800 euro of meer, die dure verplichte rekenmachine, weer een kapotte kinderbril. Dingen die niet onder de Ooievaarspas vallen, en bijvoorbeeld ook niet betaald worden door de school. Hiervoor gaan we bij mensen thuis op bezoek. Vaak weten ouders niet wat er allemaal mogelijk is, en is er meer nodig dan een nieuwe bril.”

Wat we doen met wat we zien

Charlie benadrukt dat het niet gaat om kwetsbare mensen, maar om mensen in kwetsbare situaties. Dat kan iedereen overkomen en iedereen heeft dan hulp nodig. “Twee punten maken Leergeld bijzonder. Ten eerste de huisbezoeken waardoor we achter de voordeur komen. Dit doen we met alle respect, want we weten dondersgoed dat we in iemands privéleven treden. En ten tweede wat we doen met wat we zien. We hebben structureel overleg met de gemeente, we bespreken de gevolgen van politieke keuzes, maar ook gaan we in overleg met zorgverzekeraars als we merken dat brillen bijvoorbeeld niet voldoende vergoed worden. We gaan in gesprek met scholen over wat onder schoolmiddelen hoort en wat niet. En we houden presentaties over de gevolgen van armoede. Zo helpen we concreet en direct, maar ook structureel en voor de langere termijn.”

Hoe belangrijk was die fiets

Leergeld begon met ‘Leergeldkids’ en daar spraken kinderen mee over de keuzes van Leergeld. Nu wordt dit besproken in de Raad van Kinderen. Zo laten kinderen weten wat er nodig is om mee te doen, want volwassenen weten dat toch echt vaak niet goed. Laatst hoorde Charlie van een Leergeldkid van weleer hoe blij ze was met de fiets die ze kreeg toen ze tien was. Helemaal nieuw, en helemaal voor haar, net zoals de andere kinderen uit haar klas. Voor dat meisje toen heel belangrijk, maar nu nog steeds. Zij werd gezien en is niet in de steek gelaten. En daar gaat het uiteindelijk om.