Bewoners van ReVa Groen en Duurzaam Cultuur, Sport en Religie Zorg, Hulp en Welzijn Veiligheid en Verkeer Wonen, Leren en Werken Gemeente en Politiek Geschiedenis van ReVa

Het geheim van Albert Heijn in de Weimarstraat

Gesprek met filiaalmanager Peter Meijer
De vestiging van Albert Heijn, sinds ruim 30 jaar in het hart van de Weimarstraat, is de plek waar vrijwel alle wijkbewoners hun voetsporen hebben liggen. Het is een bijzondere winkel, die uit vier voormalige woonhuizen gecreëerd is. Veel van de werknemers zijn al een ‘eeuwigheid’ werkzaam in dit filiaal: de grijsblonde dame aan de desk en de man bij de broodafdeling die er al 24 jaar werkzaam is. Zelfs de van oorsprong Roemeense verkoopster van de daklozenkrant staat al oneindig lang hier aan de deur. De winkel is ook altijd open, 365 dagen per jaar. In het Haagse is het aantal openingsuren nergens hoger. Natuurlijk is dit ooit besloten om de omzet te verhogen. Peter, de filiaalmanager, weet niet meer precies wanneer dit gebeurd is overigens. Hij werkt sinds 1987 bij het concern bij verschillende filialen en sinds 4 jaar is hij het gezicht van deze winkel. Dat zal wellicht niet zo lang meer duren, want dat is ongeveer de doorlooptijd van de winkelmanagers bij AH.

Unieke formule

We voeren het gesprek met Peter ergens bovenin het pand, waar je via een kruipdoor-sluipdoor route de kantoren vindt. Het grote platte dak waar we op kijken, wilde men ooit vergroenen, maar dat is helaas niet doorgegaan vanwege de onvoldoende draagkracht ervan. “De indeling van de winkel is gebaseerd op de lay-out van de voormalige woonhuizen. Het assortiment van dit filiaal kent een unieke formule: veel gezonde/biologische, verse en kwalitatief hoogwaardige producten. Rekening houdend met het milieu, niet te veel verpakkingen. Veel Surinaamse, Caribische producten aan de tweede binnenstraat van de winkel.”

Klantengroepsgesprekken

De klanteninformatie komt beschikbaar via de bonuskaart van de vaste bezoekers van de winkel. Twee keer per jaar vindt er op uitnodiging een klantengroepsgesprek plaats, voorafgegaan door een enquête. Peter zou wel graag meer klanten hierbij willen betrekken, maar dat is niet eenvoudig, ook al gezien de gevoeligheid rond privacy.

Buurtbudget

“We steunen via ons beperkte buurtbudget, dat verstrekt wordt middels gratis producten, een aantal echt buurtgebonden activiteiten, zoals de zomermarkt bij Jonker Frans, een uitje voor Middin-bewoners uit de Newtonstraat, een straatfeest in de Kepplerstraat en de Omasoep van Joost voor oudere buurtbewoners.”

De toekomst

Ongetwijfeld zal verdere digitalisering voor veel veranderingen gaan zorgen in de winkels. Peter zou graag de zelfscanner in willen voeren. Dat zou een uitkomst zijn voor de overvolle winkel met rijen voor de kassa tussen met name 4 en 7 uur in de middag. Het landelijke management bepaalt echter de invoering van dit soort processen. Dat er volgende jaar ook een Jumbo-winkel in de straat komt, beschouwt hij als een uitdaging. “De concurrentie zit niet stil en dat houdt ons ook scherp. Je kon dit een keer verwachten in het blauwe AH-winkellandschap in Segbroek.”

Herkenbaarheid

In totaal werken er 135 mensen bij dit filiaal: teamleiders, caissières, administratieve krachten en vakkenvullers, vaak als tijdelijk personeel. Dat is een aanzienlijke groep mensen, veelal afkomstig uit de buurt. Zoals gezegd, veel personeel dat er al lang werkt en dat een afspiegeling van de wijk lijkt te zijn. “Dat is goed voor de herkenbaarheid van de winkel! We zitten in een bijzondere buurt hier. Zo ontdekte ik in mijn eerste jaar het fraaie Emma’s Hof. En dat Theaterzwembad is ook zo apart! Nooit gedacht dat er zulke hotspots zouden zijn in deze wijk.”