Een inventarisatie
In ReVa staan winkels en horeca aan de Beeklaan, de Valkenboslaan, aan de Loosduinseweg, de Regentesselaan en aan de Laan Van Meerdervoort, maar dé winkelstraat van Reva is toch de Weimarstraat. Hoe gaat het eigenlijk met de Weimarstraat?
Winkelstraten in Nederland hebben het moeilijk. Dat heeft nogal wat oorzaken, maar de belangrijkste oorzaak is toch dat het koopgedrag, óns koopgedag, de laatste tien jaar enorm veranderd is. Een groeiende groep Nederlanders koopt de laatste jaren niet meer bij fysieke winkels, maar koopt via internet. Dat dit niet bevorderlijk is voor de omzet van de winkelier in welke winkelstraat dan ook, is evident.
Veranderingen
Die winkelier in de wijk heeft de afgelopen decennia toch al het nodige aan zich voorbij zien komen. Met de komst van de supermarkt verdwenen tientallen bakkers, groentezaken, slagers, kruideniers en drogisterijen. Kleine zelfstandige winkeliers, vaak familiebedrijven, konden niet opboksen tegen de Kruidvatten, de Bruna’s, de Van Haarens, de Blokkers of de Zeemannen. Kleine kledingzaken konden niet concurreren met de wekelijkse aanbiedingen (vaak te zien in de digitale nieuwbrief) van Zara, H&M, Etam, Esprit of Hunkemöller. Dan spreken we nog niet eens over het aanbod van de 8000 Nederlandse kledingwebwinkels. En met de komst van de woonboulevards verdween een groot aantal woninginrichtingszaken uit het Haagse straatbeeld.
Goedkope kritiek
Bovenstaand lijstje kan nog makkelijk met tig andere factoren worden aangevuld. Anders gezegd: als een winkelstraat het moeilijk heeft, heeft dat meerdere oorzaken. Het aanwijzen van één schuldige “Dat is de schuld van de gemeente!”, “Dat komt door de coffeeshops!” of “De winkeliers zelf zijn te passief!” is goedkoop. Maar: als een winkelstraat succesvol is, heeft dat óók meerdere oorzaken.
Succesvolle winkelstraten
Veiligheid, een gezellige drukte, een grote diversiteit aan winkels, terrasjes, bloemen, planten en feestverlichting zorgen ervoor dat we het rationele boodschappen doen ervaren als een belevenis, een uitje. De winkelstraat als plek waar je je thuis voelt. Waar je graag komt en waar je het idee hebt dat een deel van de winkeliers jou kent. Een plek die vertrouwd aanvoelt, waar je vrienden en kennissen tegenkomt. Winkelen in een succesvolle winkelstraat is leuk! En dat zal nog wel even zo blijven.
Winkelbestand
De redactie van Konkreet Nieuws liep 1 augustus de hele Weimarstraat door, van de Valkenboslaan tot aan de Kon. Emmakade, een afstand van bijna anderhalve kilometer en telde (inclusief Regentesseplein en Koningsplein) in totaal 192 bedrijfs- of winkelpanden. Daarvan stonden er op dat moment 36 leeg. Dat is bijna 20%.
Guido Bokstijn
Guide Bokstijn, voorzitter van winkeliersvereniging BIZ Weimarstraat hierover: “Het gaat goed met de Weimarstraat en de Weimarstraat gaat vooruit. Er is nu veel minder leegstand dan vijf, zes jaar geleden. En als er leegstand is, wordt die over het algemeen weer snel opgevuld, want winkeliers willen graag in de Weimarstraat zitten. De speciaal-winkels, zoals die kleine winkeltjes in het stukje tussen Regentesseplein en Emmakade doen het heel erg goed. Het gaat ook goed met de Weimarstraat, omdat het Zeeheldenkwartier ‘vol’ begint te raken en veel jonge gezinnen, tweeverdieners met kinderen, komen naar deze wijk. Dat is voor een winkelstraat erg positief.”
Van Valkenboslaan tot de Beeklaan (eerste gedeelte)
Die 20% leegstand behoeft wel een toelichting. In het stukje Valkenboslaan-Beeklaan telde de redactie in die 540 meter 24 lege panden op een totaal van 80 bedrijfspanden, 30%. Dat is misschien toch iets om je als stadsdeel of als winkelstraat zorgen om te maken.
In het gedeelte Valkenboslaan tot aan de Beeklaan valt verder op dat er een relatief groot aantal zaken zit met meerdere etalages. Zoals feestartikelen Bokstijn (in augustus 5 etalages) , beddenspeciaalzaak Escamp (de hele wand hoek Beeklaan/ Weimarstraat) en keukenzaak van de Helm (7 etalages). Zonder iemand tekort te doen, kun je stellen dat deze drie dit gedeelte van de Weimarstraat dragen. Mochten zij ooit verhuizen naar elders in de stad, valt er in meerdere opzichten een enorm gat.
In dit gedeelte van de Weimarstraat vind je ook de meeste afhaalzaken (Pizzeria’s en Chinees). De Weimarstraat kent verder drie coffeeshops, de Galaxy, de Basra en het Achterhuis en alle drie zitten ze in dit eerste gedeelte. Bovendien zit hier ook op nr 290, Green Power, die, anders dan de naam doet vermoeden, geen banden heeft met de Groene Regentes.
Subsidie onderhoud panden
Guido Bokstijn: “Belangrijk is het subsidieproject van de gemeente. Twaalf jaar geleden zijn alle gevels opgeknapt. Als de winkelier het niet deed, deed de gemeente het. Twaalf jaar lang moet je het winkelpand goed onderhouden en dan krijg je de subsidie. Een behoorlijk bedrag. Dat heeft ervoor gezorgd dat de Weimarstraat er aantrekkelijk uit ziet. Als je in een winkelcentrum zit, heb je te maken met één verhuurder, maar hier in de straat zijn werkelijk tientallen particuliere huisbazen. Dat maakt het soms wat ingewikkelder.”
Van Beeklaan naar Regentesseplein (tweede gedeelte)
Van de Beeklaan naar het Regentesseplein (270 meter) telt de Weimarstraat in totaal 42 winkelpanden, waarvan er begin augustus slechts 3 leegstaan. Door de Albert Heijn, Eko Plaza, de ETOS en de Blokker lijkt dit stukje winkelstraat het drukste van allemaal. Natuurlijk ook omdat het tussen de twee verbindingswegen ligt, de Beeklaan en de Regentesselaan. Bovendien staan in dit gedeelte de twee betaalautomaten. Dat de enige sexclub van de Weimarstraat ook in dit gedeelte zit, lijkt ons wat die drukte betreft, geen factor van belang…
Guido Bokstijn: “Sterk punt van de Weimarstraat is de diversiteit in het aanbod. De straat kent veel speciaalzaken, van ijszaak tot slijter, van kleding tot papieratelier, van tabakszaak tot supermarkt. En zelfs binnen die supermarkten is veel diversiteit.”
Internationaal
De diversiteit van die anderhalve kilometer Weimarstraat blijkt ook uit het internationale karakter. Niet enkel ‘Sjaans Mode’, ‘Vishandel Buis’ of ‘Gereedschap van der Toorn & Stolp’, Blokker of de AH, maar ook een Vietnamees eethuis, Poolse supermarkten, een winkel met Roemeense producten, Surinam Airways, een Oost-Afrikaans eethuis, Nakayama the Japanese way of styling, een Egyptische vishandel, een Turkse bakker en Turkse supermarkten, Tandoori Indian en een eethuis met Palestijns -Israëlische eigenaren.
Van Regentesseplein naar de Koningin Emmakade (derde gedeelte)
In het derde stuk van de Weimarstraat (640 meter) telde de redactie 70 winkelpanden, waarvan er 9 leeg stonden. Wat opvalt is dat in dit gedeelte van de Weimarstraat 9 zaken zitten die iets met cultuur hebben, zoals een theater, een galerie, een tekenatelier, een muziekopleiding, beeldhouwatelier, een interieurarchitect of Mark de Weijer met zijn papieratelier.
En het is ook alleen in dit gedeelte van de straat waar zeker 10 ondernemers duo-winkels zijn gestart, winkels met een combinatie van ‘producten’ die je tien jaar geleden niet in één winkel zou tegenkomen. Nr 51 BenT met Bed en Galerie; nr 24 Wijn en Kunst; nr 9 Spooky en Sue met kleding en lifestyle; nr 36 Vino Vere en 3 Trees met wijn en kunst en atelier; nr 40 Nakayama met bloemen en culturele cadeaus; en natuurlijk De Nieuwe Regentes met de combinatie van theater en de galerie Foyer.
Gezellig winkelen
Het stadsdeel zorgt er samen met de winkeliersvereniging voor dat de straat een gezellig imago krijgt en houdt. Zo staan er op die anderhalve kilometer ruim 50 bomen “Breedbladige meelbessen, eén soort”, meldt Arien Tuin, Groenbeheerder van Segbroek, “want één soort zorgt ervoor dat je eenheid creëert. Dat draagt bij aan een rustiger straatbeeld.” Samen met de BIZ is Groenbeheer verantwoordelijk voor de 54 ‘hanging baskets’ die van het voorjaar tot het najaar de Weimarstraat versieren. En de BIZ regelt ook de feestverlichting in de maand december, die dit jaar volgens Guido Bokstijn wel heel spectaculair wordt.
Wat de straat verder gezellig en levendig maakt zijn natuurlijk de terrasjes, de stoeltjes buiten. In het eerste deel staat er slechts één, namelijk bij het Tandoori Restaurant, in het middelste deel hebben 3 ondernemers stoeltjes buitenstaan en in het derde deel hebben maar liefst 10 ondernemers een terras(je) voor de deur. Dit verschil heeft natuurlijk alles te maken met het type ‘winkel’ in de verschillende straatdelen.
De plannen – van ovonde tot aanlegsteiger
Guido Bokstijn: “De sfeer in de straat is goed, maar kan nog beter om van het zakelijke boodschappen doen een prettige beleving te maken. We spraken laatst met Annette de Graaf, directeur van het Stadsdeelkantoor en ook zij staat heel positief tegenover de Weimarstraat en de plannen die de BIZ heeft. Zo willen we het grasveldje in de Ovonde adopteren, we bespreken de mogelijkheid om een rondvaart-aanlegsteiger te plaatsen bij de Suezkade. En we proberen het jaarlijkse zomerfestival op een hoger niveau te krijgen. Omdat het zo goed gaat met de straat, hebben we te maken met fietsoverlast. Daar moeten we nog wel een oplossing voor vinden.”
Totaal | Valkenbos – Beeklaan | Beeklaan – Regentesselaan | Regentes -Emmakade | |
Aantal meters | 1450 | 540 | 270 | 640 |
Aantal winkels | 192 | 80 | 42 | 70 |
Aantal lege panden | 36 | 24 | 3 | 9 |
Supermarkten /-marktjes | 10 | 3 | 4 | 3 |
Horeca | 12 | 3 | 2 | 7 |
Terras | 14 | 1 | 3 | 10 |
Cultuur | 10 | 0 | 0 | 10 |
Coffeeshops | 3 | 3 | 0 | 0 |
Kledingzaken | 6 | 2 | 2 | 2 |
Fietsenzaken | 4 | 1 | 0 | 3 |
Fietsnietjes | 106 | 22 | 43 | 41 |
Op 1 augustus liep de redactie de Weimarstraat door, van Valkenboslaan tot de Emmakade. Dit artikel is daar een verslag van. De situatie van 1 augustus is niet meer die van 13 oktober. Bovendien kan het zijn dat we ons een etalage vergist hebben of dat we een fietsnietje vergeten zijn (die fietsnietjes van de pleinen hebben we overigens niet meegerekend). Maar deze globale inventarisatie geeft een mooi beeld van de situatie op 1 augustus.