‘Ruzie? Conflicten? Overlast? Los het samen op!’ Dat is het motto van Bemiddeling & Mediation, een onafhankelijk bureau, gefaciliteerd door gemeenten, woningcorporaties en politie in Haaglanden.
Los het samen op! Maar hoe gaat het als dat dit meer lukt? Dat vertellen Ali al Hadaui en Gerda Nieuwenhuis in de Hobbit, aan de Joseph Ledelstraat. Ali is coördinator en Gerda is teamleider bij Bemiddeling & Mediation.
Ali woont al 10 jaar met veel plezier in het Regentessekwartier. Hij volgde onder andere de opleiding mediation en was zo’n zes jaar als vrijwilliger actief bij Bemiddeling & Mediation. Nu werkt hij er als coördinator. “Ik voel me verbonden met de stad en de mensen en zet me er heel graag voor in.” En lachend: ”Er zijn drie soorten mensen die je niet kunt kiezen in het leven: je familie, je collega’s én je buren. Overlast is heel onprettig, thuis moet je je veilig en op je gemak voelen. Je huis is immers als je tweede huid.”
Gerda beklemtoont dat het meestal gewoon probleemloos gaat: “Buren gaan goed met elkaar om, of in ieder geval goed genoeg. Maar soms gaat het mis en lukt het mensen niet meer om met elkaar te praten en samen conflicten op te lossen. Dan kunnen de geschoolde en deskundige vrijwilligers (110 in Haaglanden) van Bemiddeling &Mediation een handje helpen.” Situaties van overlast komen bij het bureau binnen via het Meld- en Steunpunt Woonoverlast van de gemeente, woningcorporaties of de wijkagent. Maar mensen kunnen zich ook zelf altijd melden.
De bemiddelaars kiezen geen partij kiezen en alles gebeurt in vertrouwen. Eerst wordt er thuis gesproken met degene die de klacht heeft ingediend, daarna -ook thuis- met degene die de klacht betreft. Als beide partijen bereid zijn om met elkaar te praten, en dat is echt een harde voorwaarde, ontmoeten zij elkaar onder begeleiding van de bemiddelaars, op een neutrale plek.
Ali: “Wat nogal eens wordt gedacht, is dat de bemiddelaars het conflict voor de ruziënde partijen oplossen. Dat is niet zo en dat zou ook niet goed zijn. Alleen als oplossingen van mensen zelf komen, werken ze. Het gaat uiteindelijk om herstel van communicatie en vertrouwen.”
Negentig procent van de klachten gaat over geluidsoverlast en zeventig tot tachtig procent van de bemiddelingen is succesvol. Gerda: “Buren hebben best begrip voor spelende kinderen, af en toe een blaffende hond, druk bezoek of iemand die piano speelt, maar het moet op een bepaald moment wel stoppen.” Ali geeft als voorbeeld een touringcarchauffeur die niet aan slaap en rust toekwam, waardoor hij in zijn werk minder alert was.
Conflicten komen in heel ReVa voor. In een deel van ReVa zijn de huizen klein en erg gehorig en er wonen mensen met verschillende culturen, levensritmes, en gewoonten. Dat is lang niet altijd eenvoudig. Het vraagt om begrip en communicatie. De ervaring van Gerda en Ali is dat als de vrijwilligers van Bemiddeling &Mediation op tijd ingeschakeld worden, er veel aan te doen is. Buren hebben vaak niet door hoe groot de overlast is. Als het echter om lang sluimerende conflicten gaat, is het lastiger om buren om de tafel te krijgen.
Ali en Gerda zijn enthousiast over hun werk, Gerda: “Om te zien dat mensen wat bijdraaien, uit hun weerstand komen, dat is echt geweldig. Buren hoeven geen vrienden van elkaar te worden, en ook als er geen echte oplossingen komen, gebeurt er iets. Je ziet toch dat mensen wat meer rekening met elkaar houden.” Ali: “Het is afwisselend werk en je moet er wel een beroepsoptimist voor zijn! Als je alles hebt geprobeerd, alles hebt gedaan wat je kan en er is tóch geen verandering? Dan leg je je daarbij neer. We blijven immers voorbijgangers in hun leven.”
Voor de touringcarchauffeur zijn oplossingen gevonden. Hij slaapt weer goed.
Zie verder: www.bemiddelingmediation.nl 088-9648912.
Bemiddeling en Mediation is altijd op zoek naar mensen die zich op deze wijze in willen zetten voor hun buurt. In ReVa zoekt B&M vooral naar mensen met een bi-culturele achtergrond.